Voelt elk frequent verzuimgesprek bij jullie als een strijd? Dan pak je ’m verkeerd aan. Want… Als zo’n gesprek voelt alsof je iemand moet controleren.
Voelt elk frequent verzuimgesprek bij jullie als een strijd?
Dan pak je ’m verkeerd aan.
Want… Als zo’n gesprek voelt alsof je iemand moet controleren,
dan kun je direct stoppen.
Je krijgt:
❌ weerstand
❌ discussie
❌ of een “ja, maar…”
En daarna loop je weg met… precies niks.
Daarom werk ik anders.
Beginnen met feiten.
Altijd.
Of het nu gaat om een ziekmelding.
Of een frequent verzuimgesprek.
Of patronen op organisatieniveau.
Want feiten doen iets interessants:
✅ Ze halen de lading eraf.
✅ Ze stoppen de discussie.
✅ En ze brengen het gesprek terug naar de kern.
In mijn aanpak start ik zo 👇
“Wist je dat mensen zich gemiddeld 1 keer per jaar ziekmelden?
Jij hebt je de afgelopen 12 maanden 3 keer ziekgemeld.
Dat noemen we frequent verzuim.
En uit onderzoek blijkt: ongeveer 50% van de mensen met frequent verzuim binnen een paar jaar uitvalt in langdurig verzuim. Dat willen we voorkomen.”
Geen oordeel.
Geen verwijt.
Alleen: feiten.
En dan…
hou je je mond.
(ja, dat vond ik vroeger ook ongemakkelijk 😉)
En daar gebeurt het.
De spanning zakt.
De verdediging verdwijnt.
Het gesprek wordt… echt.
Hier zit de denkfout die ik overal zie:
Frequent verzuim wordt benaderd als controle.
Terwijl het draait om preventie.
Geen strijd.
Wel vroegsignaleren.
Wist jij trouwens dat ik maandelijks een gratis webinar geef? 7 stappen voor minder frequent verzuim
Schrijf je in voor het gratis webinar
Als je het frequent verzuim niet bespreekt, verandert er niets. Als je het wel bespreekt, ben je te direct.
Vier keer ziekmelden in één jaar... dat is toch niet zo gek?